Meer informatie: | Facebook van Asociatia Alsterdorf CITO | Folder Asociatia Alsterdorf CITO |

Ziekenhuis CadeaAsociatia Alsterdorf CITO Cadea In het dorpje Cadea, is in 1820 door de baron József Lónyay Nagylónya een buitenhuis gebouwd. Zijn dochter trouwde met Jenõ Pongrácz waardoor het „kasteel later bekend werd als „Pongracz”. In 1895 de residentie is verbouwd door er een verdieping op te plaatsen. Na de tweede wereld oorlog is het pand geconfisqueerd in van de familie Pongracz in 1944 en gebruikt als psychiatrisch ziekenhuis.

Het ziekenhuis is later gesloten en kinderen/ jongeren uit verschillende staatscentra zijn naar Cadea verhuist. De jongeren werden opgevangen in het grote huis en de bijgebouwen onder sobere en mensonterende omstandigheden. Het was december 1999 dat we voor het eerst in Cadea activiteiten startte. Enkele jaren hebben we de bewoners bijna wekelijks bezocht en trachtte we met ze simpele activiteiten de broodnodige aandacht te geven. Kleuren, dansen, sjoelen, gips figuren maken en vooral veel kletsen en luisteren. Ook zijn we in september 2000 met ze op excursie geweest. Ondanks dat het communisme meer dan 10 jaar verdwenen was bleek het rond de millenniumwisseling niet mogelijk te zijn te zeggen wat je wilde. Zo zijn we meerdere malen de toegang ontzegd doordat we te kritisch waren over de leefomstandigheden en de behandeling van de jeugd. Nadat de Fam Vos in 2003 na een periode van 3 ½ jaar in Roemenië gewoond en gewerkt te hebben terugkeerde naar Nederland zijn er regelmatig bezoeken geweest. De vriendschap maar ook de troosteloze situatie troffen ons ieder keer weer.

In 2014 kwam er een positieve wending door dat het „Centrul de Integrare prin Terapie Ocupațională pentru Persoane Adulte cu Dizabilități (CITO) „ geleid werd door een Duits-Roemeense stichting. De wetgeving maakte het mogelijk de zorg voor mensen met een beperking deels te privatiseren. De stichting krijgt een vast bedrag per beneficiair en mag de zorg zelf organiseren. Met de komst van de stichting is de oude directeur ontslagen en de sfeer sterk verbeterd. Communicatie is open en de zorg is nu voor het eerst op de cliënten gericht. Ook is er werk gemaakt van het uiteindelijke doel van het instituut : een sociale werkplaats. Inmiddels zijn er verschillende ateliers geopend, houtbewerking, landbouw, keukenwerkzaamheden etc. De waxine lichthouders zijn een voorbeeld van de producten uit het houtbewerkingsatelier.

Hopelijk wordt er in 2018 een nieuw grotere atelier geopend in het dorp om de integratie te vergroten. Door de goede contact met de directie konden we de stichting helpen met kleding, voeding en financiële middelen. Ook hebben we recent een kas, koelcel en een kippenhok kunnen aanschaffen. Inmiddels zijn alle bewoners verhuist vanuit het grote gebouw (oude kasteel) naar de paviljoens rondom het oude landhuis. Het landhuis is teruggevorderd door erfgenamen van de oorspronkelijke eigenaren van voor de tweede wereld oorlog. Voor de inrichting van de kamers hebben we wat kleine spullen en schilderijen gebracht. Meubels blijven welkom ! We hopen de bewoners van Cadea te blijven ondersteunen met aandacht en materiaal zodat we iets van de glorie van het oude landhuis terugbrengen in de levens van deze kostbare mensen

Cadea