Terug naar de projecten van stichting SOK

Pleegzorg

Stichting ter ondersteuning van Roemeense kinderen - PleegzorgOns hoofddoel , en reden van oprichting van SOK ,is en was de ondersteuning van de kinderen die tijdens het verblijf van de Fam. Vos in Roemenië opgevangen waren in Casa Lidia te Spinuș. (zie ook Historie). In 2003 zijn de kinderen opgevangen in pleeggezinnen. Deze gezinnen worden sinds dien maandelijks ondersteund. Naast een pleegzorgvergoeding van ongeveer € 130 krijgen de pleeggezinnen recht op gezondheidszorg en pensioenvoorziening. Ook zorgen we voor de benodigde papieren en medische keuringen. Naast de maandelijkse bijdrage is er soms ruimte voor een extraatje of noodzakelijke vergoeding van medische kosten (tandarts ,
bril etc.). Omdat de pleeggezinnen 100 % officieel in dienst zijn hebben ze recht op wettelijke uitkeringen en voorzieningen. Eén van die voorzieningen is dat ze maandelijks recht hebben op kinderbijslag (6 €)  en een voedselpakket (ter waarde van ongeveer € 55)  van de overheid. Omdat ze zelf geen mogelijkheid had een woning te kopen woont één  van de pleegmoeders met een pleegkind  in een huis dat eigendom is van SOK en wat ook door ons onderhouden wordt.  Ondersteuning is echter veel meer dan alleen financiële hulp. We proberen delen lief en leed te delen. Soms een hart onder de riem te steken bij de pleegouders of gewoon er te zijn enkele keren per jaar. Het is dankbaar te zien dat verlate kinderen een thuis hebben gevonden en iemand die om hen geeft.