Terug naar de projecten van stichting SOK

FCE (Fundatia crestina elim)

Speciaal OnderwijsEnkele kilometers van Popesti , in Marghita , is onze tweede partner gehuisvest: FCE  (kort weg  Elim). Elim is sinds de revolutie (dus al meer dan 20 jaar) werkzaam in Roemenië.  Det Roemeense – Zweedse stichting is erg divers:  Ze helpen zowel pasgeboren kinderen als jongvolwassenen en bejaarden. Ook hebben ze een prachtig project met gehandicapte kinderen en hebben ze een school voor speciaal onderwijs opgezet. Op deze school heeft Alex (Eén van de door ons ondersteunde pleegkinderen) al enkele jaren les.  Elim’s meest recente project is de bouw van een “zomerhuis”in Chislaz . Dit huis wordt medio 2011 geopend en dient deels voor autofinanciering en uiteraard voor ontspanning van de 96 kinderen die Elim onder hun hoede heeft (direct of indirect) . SOK ondersteund Elim door een bijdrage aan al deze projecten , met name voor het zomerhuis hebben we ons in 2010 zowel financieel als met menskracht (een getalenteerde elektricien)  kunnen inzetten. Ook konden we 8 paletten groenteconserven een nuttige bestemming geven . Tenslotte heeft de stichting door onze hulp de beschikking over een psychologische testkit  waarmee ze kinderen kunnen testen en voorzien van de juiste zorg. We zijn anderzijds erg dankbaar dat Elim ons helpt en hielp met het vinden van een geschikte school voor Alex .  Ook maken we gebruik van hun netwerk en kennis van hun gedreven personeel . Bij de downloads kunt u hun laatste nieuwsbrieven downloaden.